4 خرداد 1392

كلكسیون روش‌های مطالعه «رشته‌ی انسانی»

مولف: مدیر سایت   /  دسته: آموزشی   /  رتبه دهید:
2/5

سلام به دانش‌آموزان رشته‌ی انسانی!

ممكنه تاحالا خیلی از شما دانش‌آموزان عزیز در یادگیری برخی از دروس یا برخی از مباحث درسی خاص با مشكل یا مشكلاتی مواجه شده باشید و این سؤال ذهن شما رو به خود مشغول كرده باشه كه: چطوری می‌تونم مشكلات یادگیری خودم رو برطرف كنم؟ ممكنه گاهی در یافتن پاسخ این سؤال به نتایج مطلوبی رسیده باشید و البته ممكنه گاهی هم در این زمینه احساس ناتوانی كرده باشید. و البته؛ وظیفه‌ی ما خدمت‌رسانی و كمك به شما در زمینه‌ی پیشرفت تحصیلی است.

شاید برای شما هم جالب باشه بدونید كه این مشكلات یادگیری فقط متوجه شما نیست و حتی برخی از رتبه‌های برتر كنكور سال گذشته هم در ابتدای راه كنكور با مشكلاتی در یادگیری برخی از دروس مواجه بوده‌اند. با این تفاوت كه اونا اجازه ندادند كه این مشكلات مانع رسیدن اون‌ها به هدفشون بشه و برای رفع این موانع تلاشی مضاعف رو به كار گرفتند.

بیان مشكلات یادگیری رتبه‌های برتر پارسال در كنار مرور راه‌هایی كه اون‌ها برای رفع این مشكلات پیدا كردند، می‌تونه هم در جهت دست‌یابی به اعتماد به نفس بیش‌تر به شما كمك كنه (یعنی به این نكته وقوف پیدا كنید كه رتبه‌های برتر كنكورهای گذشته هم از درون شما دانش‌آموزان و با ویژگی‌های معمولی یك دانش‌آموز از جمله مشكلات یادگیری برخاسته‌اند) و هم اگر احیاناً با مشكلی مشابه مشكلات اون‌ها مواجه هستید، بتونید از راه‌‌حل‌هاشون استفاده كنید.

البته با این تذكر كه: این آموزه‌ی كانون رو هرگز فراموش نكنید! اگه برای حل مشكلی از راه‌حل دیگران استفاده می‌كنید و نه راه‌حل خودتون، باید از كانال «شخصی‌سازی» عبور كنید! یعنی تقلید كوركورانه و بدون اندیشه از راه‌های موفقیت دیگران نتیجه‌ای نداره؛ بلكه باید ابتدا اون راه‌حل رو با ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خودتون ارزیابی كرده و تطبیق بدهید و سپس از آن استفاده كنید.

در ذیل به چند نمونه از مشكلات یادگیری رتبه‌های برتر پارسال و راه‌حل‌های اكتشافی آن‌ها برای حل این مشكلات اشاره می‌كنیم. با این یادآوری كه مجموعه‌ی این روش‌ها در خلال گزارش‌های بعدی تكمیل خواهد شد.

و اما یك نكته!

اگر در یادگیری درس یا مبحثی خاص دچار اشكال هستید و یا خواهان آنید كه در زمینه‌هایی خاص به شما راهنمایی و مشاوره داده شود؛ می‌توانید از مكانی كه برای اظهارنظر شما در ذیل این مطلب تعبیه شده است با ما گفت‌وگو كنید و یقین داشته باشید كه تا پایان مسیر كنكور ما در كنار شما و پاسخ‌گوی سؤالات شما در اسرع وقت خواهیم بود. در حقیقت این متن، فتح بابی است تا شما بپرسید و ما بكوشیم تا پاسخ‌هایی شایسته به سؤالات شما دهیم تا كنكور را با موفقیت پشت سر گذارید.

هم‌چنین اگر از رتبه‌های برتر سال گذشته سؤالاتی دارید می‌توانید از همین طریق با ما در میان گذارید تا ما با اخذ پاسخ پرسش‌های شما از ایشان، یاری‌رسان شما در پیمودن مسیر كنكور باشیم.

نیلوفر حیدرپور (رتبه‌ی 6 كشور):

تنها علت ضعف من در درس ریاضی این بود كه به اندازه‌ی كافی وقت صرف مطالعه‌ی این درس نمی‌كردم. بعد از مدتی با «صرف وقت بیش‌تر» و تمركز بر روی مطالعه‌ی ریاضی، عملكرد بهتری از خود نشان دادم. زیرا در درس ریاضی تنها دانستن نكات كافی نیست «تمرین برای چگونگی كاربرد صحیح نكات در حل مسائل ریاضی» از اهمیت بیش‌تری برخوردار است كه این امر زمان بیش‌تری برای مطالعه را می‌طلبد.

امیرمحمود هوشمند چترودی (رتبه‌ی 1 كشور):

 برای موفقیت در درس ریاضی:

ü       اول «متن كتاب درسی» را خوب مطالعه می‌كردم

ü       سپس «تمرین‌های كتاب درسی» را حل می‌كردم

ü       بعد به سراغ «تمرین‌های كتاب‌های كانون» می‌رفتم.

در حقیت ابتدا مسأله‌ها را حل می‌كردم و از این طریق فرمول‌ها را یاد می‌گرفتم.

امیرحسین رمضانی (رتبه‌ی 12 كشور):

 در ابتدا وقت زیادی صرف مطالعه‌ی درس عربی می‌كردم اما نتیجه‌ی مطلوبی نمی‌گرفتم. با تغییر روش مطالعه و استفاده از تكنیك‌های زیر توانستم پیشرفت كنم:

ü       «تحلیل قواعدی خط به خط متن كتاب درسی»

ü       «تمركز بیش‌تر بر حل تمرین و تست‌زنی» (نسبت به مطالعه‌ی صرف مطالب و نكات)

سمیرا افضلی شهری (رتبه‌ی 9 كشور):

 ابتدا درس اقتصاد را بیش‌تر به‌صورت تشریحی می‌خواندم اما با توجه به بیش‌تر بودن تعداد سؤال‌های مسأله‌‌ای در این درس نسبت به سؤال‌های متنی در كنكور سراسری؛ با «تمركز بیش‌تر بر روی حل مسائل» به نتیجه‌ی بهتری رسیدم.

فاطمه محسنی (رتبه‌ی 8 كشور):

 حجم زیاد كتاب‌های درسی تاریخ دغدغه‌ی اصلی من بود؛ لذا «بر عكس مطالعه می‌كردم» یعنی اول تست می‌زدم و سپس از روی كتاب به‌صورت خلاصه، مباحث كتاب درسی را می‌خواندم.

نیلوفر حیدرپور (رتبه‌ی 6 كشور):

 ابتدا در درس دین و زندگی، بیش‌تر كتاب درسی و نكات بیان شده توسط استاد خود را می‌خواندم و كم‌تر تست می‌زدم اما بعد فهمیدم كه در این درس «تست‌زنی» نیز به همان اندازه اهمیت دارد. روش تست‌زنی در دین و زندگی با سایر دروس تفاوت دارد و آن هم این است كه «بررسی بسیار دقیق تك تك گزینه‌ها» برای پاسخ‌گویی به سؤالات این درس مورد نیاز است، حال آن‌كه در سایر دروس این امر از اهمیت كم‌تری برخوردار است.

تعداد مشاهده (2174)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره مقاله "كلكسیون روش‌های مطالعه «رشته‌ی انسانی»"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید